Saturday, July 20, 2013

RM4 juta bina rumah kedai



Pembangunan antara tiga projek naik taraf Pulau Perhentian

Jertih: Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said, malam tadi mengumumkan tiga projek menaik taraf kehidupan penduduk dan infrastruktur di Pulau Perhentian yang akan dilaksanakan secara berperingkat mulai tahun depan.

Beliau berkata, projek penting itu relevan dalam usaha kerajaan negeri memajukan pulau terbabit sebagai antara destinasi pelancongan utama di negara ini.

“Kita akan membina 10 unit rumah kedai berdekatan pantai yang dianggarkan bernilai RM4 juta. Ini akan dimasukkan dalam bajet kita nanti.

“Kawasan niaga ini dibina atas permintaan peniaga dan penduduk kampung (Pulau Perhentian) memandangkan pelancong semakin ramai tetapi tempat berniaga tidak mencukupi dan sesuai,” katanya pada majlis berbuka puasa bersama warga pulau itu, di sini.

Terdahulu, beliau mengadakan kunjungan ke beberapa rumah penduduk kampung berkenaan. Turut hadir calon Barisan Nasional (BN), Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman.

Katanya, projek kedua pula meliputi pembinaan jeti khas yang akan menyambungkan jalan menghala kawasan perumahan rakyat atau penempatan rumah pangsa yang dalam pembinaan.

Ahmad berkata, projek ketiga pula menaik taraf dan membina jalan khas bagi menghubungkan jeti sedia ada dengan kawasan perkampungan di pulau ini dan perumahan rakyat.
Beliau bagaimanapun tidak memaklumkan jumlah dan kos pembinaan jeti khas dan pembinaan jalan terbabit, sebaliknya berjanji ia akan dilaksana secepat mungkin.

Bina 200 rumah rakyat

Sebelum ini, kerajaan negeri sudah meluluskan pembinaan 200 unit rumah di bawah program perumahan rakyat dengan kos RM28 juta atau RM140,000 bagi setiap unit. Rumah berkenaan turut dilengkapi tiga bilik tidur dan dua bilik air.

Antara projek lain dalam pembinaan ialah masjid terapung dengan kos RM12 juta dan projek bagi perairan dan tapisan kumbahan bernilai RM10 juta.

Sementara itu, Tengku Zaihan ketika ditemui berazam membangunkan lebih banyak kawasan di Kuala Besut khususnya di Pulau Perhentian sebagai lokasi tumpuan pelancong.

Tarikan kampung

“Kampung Pulau Perhentian contohnya masih mempunyai tarikan tertentu yang boleh dimajukan seperti kolam di puncak bukit di kampung berkenaan.

“Jika dilihat kepada kemajuan di sini (Kampung Pulau Perhentian), boleh dirumuskan (keadaannya) amat baik, ada infrastruktur yang lengkap dan selesa,” katanya.

Beliau mengajak masyarakat tidak terlalu selesa dengan apa yang sudah mereka nikmati, sebaliknya perlu terus membantu kerajaan merancang pembangunan bagi memajukan lagi pulau peranginan berkenaan. -Bharian.

No comments:

Post a Comment