Friday, June 28, 2013

PRK Kuala Besut Ujian Pertama Kekuatan Umno Dan PAS Selepas PRU-13



SETAKAT ini, ia agak sukar bagi Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said untuk memimpin negeri dengan majoriti dua kerusi.

Tetapi ia menjadi lebih sukar pada Rabu lalu apabila beliau dimaklumkan bahawa Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Besut, Dr A. Rahman Mokhtar meninggal dunia.

Mesej penting diperoleh Ahmad sewaktu beliau berada di Kuala Lumpur, bagi mengiringi Sultan Terengganu, pada Persidangan Raja-Raja di Istana Negara.

Kematian adalah sebahagian daripada kehidupan tetapi ini mungkin menggoncang keseimbangan kuasa di Terengganu.

Majoriti dua kerusi Barisan Nasional (BN) di 32 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) adalah seperti "tergantung kepada tali dari bangunan tinggi".

Tetapi, dengan pemergian Dr Rahman, Ahmad mesti berasa seperti beliau kini "tergantung oleh benang yang halus".

Pihak media menyebarkan spekulasi mengenai DUN 'tergantung' bakal berlaku.

Ia tidak pernah berlaku sebelum ini dan segala macam senario yang sedang diperkatakan mengenai apa sahaja akan berlaku sekiranya pilihan raya kecil (PRK) akan berpihak kepada PAS.

Lagipun, Terengganu tidak mempunyai reputasi sebagai sebuah negeri yang mempunyai kubu kuat parti.

Pilihan raya negeri kemungkinan akan berlaku.

Tetapi kerana kedua-dua pihak mengetahuinya secara jelas bahawa Besut merupakan kubu kuat Umno.

Pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) baru-baru ini, Umno menyapu bersih di Besut dan Setiu, di mana calon-calon parti itu memenangi kedua-dua kerusi Parlimen serta semua kerusi DUN di kedua-dua kawasan.

PAS pula menyapu bersih di Kuala Terengganu, memenangi kerusi parlimen dan empat kerusi DUN.

Individu paling berpengaruh di Besut adalah tidak selain Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh, yang dikenali sebagai ahli politik-teknokrat.

Banyak bergantung kepada Idris untuk memastikan Kuala Besut kekal dengan BN dan beliau boleh dikatakan sebagao pilihan utama bagi pilihan raya kecil itu.

Kematian Dr Rahman, yang berlaku hampir dua bulan selepas pilihan raya umum, menimbulkan cakap-cakap di kalangan orang Umno.

Ramai yang hairan bagaimana Dr Rahman boleh bertanding kerana beliau menjalani pembedahan untuk kanser paru-paru dua bulan sebelum PRU-13.

Mereka berkata, perkara yang menyedihkan apabila ia dilihat sebagai satu penghinaan terhadap kriteria calon yang boleh menang.

"Calon boleh menang harus mampu pergi jauh dan semua orang dapat melihat beliau tidak sihat.

"Pembedahan itu menjejaskan suaranya. Ianya sangat lembut dan kedengaran seperti suara wanita," kata seorang ahli politik Umno di Besut.

Penyakit Rahman telah dirahsiakan dan beliau menewaskan calon PAS, Napisah Ismail dengan majoriti besar iaitu 2,434 undi dan dilantik semula ke dalam exco negeri.

Beliau sakit pada hari terakhir pada mesyuarat DUN minggu lepas dan tidak pulih.

Dalam pada itu, terdapat juga beberapa isu yang menyalahkan perkara berlaku.

Pihak dalaman berkata, Idris yang merupakan Ketua Umno bahagian Besut mahu meletakkan seorang calon lelaki yang baru di Kuala Besut tetapi Menteri Besar bertegas mahukan Dr Rahman.

"Calon seterusnya mesti orang tempatan dari kawasan itu yang memahami keperluan rakyat dan juga sihat.

"Idris merupakan tokoh utama di Besut, ia bakal menjadi kempen yang besar buat beliau.

"Calon yang perlu mendapat restu dan sokongan," kata Dr Azmi Omar yang berasal dari cawangan Jerteh di Besut.

Beberapa pihak dalam Umno memberi kredit kepada Idris untuk mengembalikan negeri daripada pengaruh PAS selepas beliau mengambil alih sebagai Menteri Besar pada tahun 2004 kerana Besut merupakan pusat aktivisme PAS di Terengganu pada 1980-an dan 1990-an.

Pada Amanat Haji Hadi yang menjadi kontroversi, di mana ahli-ahli Umno dikutuk sebagai orang kafir, apabila Besut terkenal kerana mengamalkan "dua imam."

Ahli-ahli PAS enggan diketuai oleh imam kerajaan dan berkeras berdoa di belakang imam daripada parti mereka, yang membawa kepada keadaan mempunyai dua imam dalam satu masjid.

Kali terakhir PAS memenangi Kuala Besut pada 1999, menerusi calon Nik Zawawi Nik Salleh, yang kini merupakan setiausaha Majlis Syura bagi parti itu.

Tahun-tahun berikutnya menyaksikan kuasa dalaman berjuang di kalangan kumpulan ulama yang bersaing di Besut bagi mendapatkan pengaruhnya.

Perbalahan ini adalah sebab mengapa PAS terpaksa berpuas hati dengan calon wanita dalam pilihan raya umum bulan lepas apabila beliau dilihat sebagai seorang tokoh yang neutral.

Pilihan raya kecil itu juga akan menjadi ujian bagi Ketua PAS Besut yang baru iaitu Ustaz Wan Azhar Wan Ahmad yang terkenal dengan perbahasannya yang 'panas'.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, yang berasal dari Terengganu, berkata parti itu mempunyai jentera politik yang baik di Besut tetapi mengakui "ianya tidak akan mudah".

Tetapi tiada siapa yang memperlekehkanya walaupun Besut menjadi "jajahan Idris" dan Kuala Besut merupakan kerusi Umno.

Besut terletak di sempadan Kelantan dan Umno boleh mengharapkan PAS Kelantan sebagai senjata untuk membuat kehadirannya dirasai dalam kempen.

Kuala Besut mempunyai 99 peratus penduduk berbangsa Melayu dan ia akan menjadi satu perjuangan Melayu di antara dua musuh tradisi yang sering 'bertegang urat leher' antara satu sama lain tetapi juga menerima satu sama lain sebagai saudara sesama Islam.

No comments:

Post a Comment